The making of Amsterdam….
Kopenhagen
Bij mij begon het na mijn eerst bezoek aan Kopenhagen een aantal jaren geleden. Ik werd verliefd op deze mooie stad. In een Deens woontijdschrift zag ik een poster met een plattegrond van de stad. Bij een volgend bezoek aan Kopenhagen wilde ik hem kopen, maar helaas kon ik op dat moment geen winkel vinden. Gelukkig had ik de merknaam genoteerd dus mailde ik met Kortkartellet, het merk dat de posters maakt. De eigenaresse en ontwerpster van Kortkartellet vertelde me dat ze binnenkort een eigen winkel zouden hebben in Kopenhagen maar daar kon ik niet op wachten natuurlijk. Ze gaf me de naam van een klein winkeltje in Vesterbrø, Girlie Hurly, dat zeer de moeite waard is te bezoeken, hierover meer in een andere blogpost. Bij Girlie Hurly kocht ik mijn eerste posters van Denemarken en København, zoals de Denen hun hoofdstad noemen. Dat wij deze mooie posters ook ooit in onze eigen winkel zouden verkopen kon ik op dat moment nog niet vermoeden.
Kortkartellet
Voor diegenen die de posters niet kennen…., de posters van steden en landen zijn grafisch vormgegeven art prints met een typisch Scandinavische uitstraling. Ze zijn minimalistisch en tijdloos en passen daardoor in veel verschillende interieurs.
Kortkartellet is een Deens bedrijf dat gevestigd is in Kopenhagen. Het is opgericht door Christina Muff, ontwerpster en eigenaresse van Kortkartellet. Ze heeft een grote passie voor landkaarten en reizen. Die passie en kennis die ze tijdens haar reizen opdoet gebruikt bij het ontwerpen van haar posters.
In de eerste jaren heeft ze zich gericht op het creëren van posters van de vele Deense steden en dorpen. Later kwamen daar steeds meer posters bij van landen en steden buiten Denemarken, waaronder ook Nederland, Amsterdam en Hilversum. Voor de poster van Amsterdam mocht ik de research doen.
The making of…..
Dat ik de kans kreeg om van dicht bij mee te maken hoe een poster tot stand komt, vond ik geweldig leuk en superspannend tegelijk. Dat ik werkelijk geen idee had hoeveel werk het is om een poster te ontwerpen bleek al gauw.
In een poster passen ongeveer 30-35 wijken, buurten of zoals bij Amsterdam het geval een combinatie van buurten en hotspots. De buitenste rand en een eerste grove indeling van de buurten zijn door Christina dan al zorgvuldig in kaart gebracht. De blauwdruk van de kaart met de desbetreffende wijken kreeg ik via de mail. Het was mijn taak om per buurt te kijken naar de belangrijkste plekken die het vermelden waard waren. Dat betekent dus research doen naar wat bekende en herkenbare plekken zijn in elke wijk en keuzes maken. Voor een Amsterdammer zal dit anders zijn voor een toerist, een goede mix is dus vereist. Uiteraard is ook social media ingezet en hebben we onze volgers gevraagd naar belangrijke plekken. De 9 straatjes werd bijvoorbeeld veel genoemd, deze stond er uiteraard al op, bevestiging krijgen is wel zo prettig. Uiteindelijk komt vast te staan welke plekken (kunnen) worden gebruikt.
Lastige keuzes
We hebben veel materiaal, dat online beschikbaar is, gebruikt en ingezet om tot een zo goed mogelijke kaart te komen. Een paar weken voordat we met de research starten overleed Johan Cruyff. Er ontstond discussie in de Nederlands media over de Amsterdam ArenA, deze zou de naam van hem moeten krijgen. Deze discussie kon nog wel even duren en daar wilden we niet op wachten. Christina, die dit al vaker heeft meegemaakt in haar carrière, gaf aan dat een kaart een speciale historische waarde krijgt als er in de loop der jaren iets veranderd in een land of plaats. Ze heeft gelijk. Meer dan een jaar na de realisatie van de poster is de naam van het stadion veranderd. Op de kaart die Christina heeft ontworpen staat nog gewoon de oude naam, ArenA. Hoe leuk is het om over een aantal jaren aan je kinderen of kleinkinderen te kunnen vertellen dat de Johan Cruyff ArenA vroeger Amsterdam ArenA heette. De kaart heeft nu een extra historische waarde gekregen. Natuurlijk vinden we de geschiedenis heel belangrijk en daarom is er bewust voor gekozen om Betondorp, de plek waar Johan opgroeide, op te nemen in de kaart van Amsterdam. Heb je Betondorp op de kaart al ontdekt?
Na de research fase start Christina met het plaatsten van alle buurten en hotspot op de kaart. Vervolgens kreeg ik de kaart retour om zo eventuele spel -en tikfouten eruit te halen. Ze gaf me de tip om elke woord dat juist is met een groene stift in te kleuren. Woorden die fouten bevatten kleurde ik oranje met een aantekening wat er niet klopte. Langzaam en hardop spellend doorliep ik de hele kaart.
De poster van Amsterdam is voor mij heel speciaal omdat ik mijn steentje hieraan heb mogen bijdragen. Ik heb gezien en ervaren hoeveel werk het is om een kaart te maken en dat had ik nooit verwacht. Christina heeft een enorme passie en gedrevenheid om posters te ontwerpen. Ze gaat met veel precisie en vakmanschap te werk. Het was heel bijzonder om dit eens van dichtbij mee te maken en om met haar te mogen samenwerken.
Kwaliteit
Alle posters worden op één en dezelfde manier ontwikkelt en geproduceerd. De nauwkeurigheid van het ontwerp en de kwaliteit van de materialen zijn belangrijke waarden voor Kortkartellet. Het papier dat wordt gebruikt voor de posters is van hoge kwaliteit. Alle posters worden gedrukt op ongebleekt ivoorwit papier, standaard in een charcoal grey (houtskool grijs). De special editions (multi-color posters) worden handmatig gedrukt wat nog meer werk is dan het drukken van de grijze versie. Alle posters worden ontworpen en geproduceerd in Denemarken. Elke poster wordt gecontroleerd op fouten. Deze kwaliteitscontrole is heel strikt. Tijdens een van mijn bezoeken aan Kortkartellet in Kopenhagen zag ik hoe de controle op de posters van The World werd uitgevoerd. In het Caraïbisch gebied liggen ontelbare eilandjes, voor mij kleine en niets zeggende stipjes. Een stip meer of minder zou mij niet zijn opgevallen. Het getrainde oog van een van de medewerkers, die de posters controleerde, haalde er zomaar een poster uit. Wat voor mij een eilandje leek te zijn, bleek een verfspat…, deze poster kwam dus niet door de controle.
Ondertussen vraag ik me af wie de gelukkige was die bij de ‘the making of’ van de poster van The World betrokken was…..
Groet,
Jacqueline